سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گردشگری در ایران

همدان قدیمی ترین شهر ایران

    نظر

همدان قدیمی ترین شهر ایران:

و از کهن ترین شهرهای جهان است که شکل گیری آن به زمان مادها بر می گردد، به همین سبب این شهر را پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده اند. همدان در گذشته نام های متفاوتی از جمله هگمتانه، اَمدانه، اکباتان، آنادانا و .. داشته است که آمادای به معنی محل سکونت و تجمع مادها بوده و اولین پایتخت حکومت مادها در این شهر بنا شده است. بی گمان در شهری با چنین پیشینه تاریخی جاذبه های بسیاری برای گردشگری وجود دارد و از سویی جاذبه های طبیعی همدان نیز غیر قابل چشم پوشی است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی 25 مورد از جاهای دیدنی همدان بپردازیم پس با سلطان سفر همراه باشید تا نقشه گردشگری همدان را شهر به شهر بررسی کنیم. همچنین اگر در سفر به همدان به دنبال خرید سوغات همدان هستید برای آشنایی با بهترین سوغات های همدان به مقاله زیر مراجعه کنید.

**>

غار علیصدر همدان

یکی از جاهای دیدنی همدان غار علیصدر می‌باشد که در شهرستان کبودراهنگ واقع شده است، برای دیدن غار علیصدر باید حدود 75 کیلومتر مسیر را از شهر همدان طی کرده و به روستای علیصدر که از توابع کبودراهنگ می باشد، بروید. این غار بسیار زیبا در مناطق مرتفع «ساری قیه» واقع شده است که معنی این عبارت صخره زرد می‌باشد.

گفته می‌شود که مردم این منطقه حتی در دوران صفویه هم از آب این غار، به وسیله کانال کشی‌های انجام شده استفاده می‌کردند و این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در سال 1342 یک گروه برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد این غار، به درون آن رفتند و اطلاعاتی را در مورد آن به دست آوردند.

اما جالب است بدانید که تا سال 1352 دهانه این غار بسیار تنگ و در حدود 50 سانتی‌متر بود و هیچ کسی به جز کوهنوردان فوق حرفه‌ای نمی‌توانستند وارد آن شود، اما در سال 1353 مردم محلی به کمک تیمی که برای مجهز کردن این غار آمده بودند، دهانه آن را باز کردند و الان ورودی این غار دارای دهانه‌ای به عرض 5 و ارتفاع 3 متر می‌باشد و همچنین قسمتی از کف آن بتن ریزی شده و بر یک مسیر خشک‌برای راه رفتن، آماده شده است. به همین جهت اکثر افرادی که به همدان سفر می کنند در بین جاهای دیدنی همدان، بازدید از غار علیصدر را در لیست اولویت های خود قرار می دهند.